Station: NS wil stationslocaties met markt ontwikkelen

13 Februari 2015 – NS roept de hulp in van marktpartijen om de stationsgebieden gezamenlijk te ontwikkelen tot economische hotspots en het winkelvastgoed aan de markt over te dragen.

Dat zegt topman Timo Huges in een gesprek met Het Financieele Dagblad. De stations in Nederland moeten meer economische broedplaatsen worden. En daarvoor is onder meer nodig dat NS winkelactiviteiten doorschuift naar retailers en beleggers. Een uitgangspunt van Hughes is dat NS in relatie tot de winkels op stations teveel retailerstaken zelf invult. Ongeveer 40% van het personeel in stationswinkels is in dienst van de vervoerder.

Volgens Huges zal de opwaardering van stationsgebieden, die al langer gaande is, alleen maar doorzetten. Hij ziet een trek van industrie- en kantorenterreinen langs de snelweg naar de stationsgebieden. Rotterdam Central District, Breda en de Zuidas in Amsterdam noemt hij als voorbeelden van ontwikkelingen die rond stations ontstaan. Station Amsterdam Zuid zal volgens hem bijvoorbeeld uitgroeien naar het in reizeigersaantallen vierde station van Nederland. ‘Het zijn natuurlijke aders met een veel groter economisch belang dan we tot nu toe dachten’, aldus Huges.

De topman zegt wel de regie te willen blijven voeren. En waar de NS teruggaat naar zijn kernactiviteit: de reiziger, kan zij wel panden en gronden afstoten. ‘Ik nodig retailers, vastgoedontwikkelaars en andere vervoerder uit om daarover met ons te komen praten’, aldus Huges in Het Financieele Dagblad.

 

‹ Terug naar het overzicht

Ook in het nieuws