Burgemeester Jan van Zanen, Utrecht

Regio Utrecht gaat zich meer profileren als kennisregio

22 Juni 2015 – De regio Utrecht hoopt begin juli wereldwijd bekend te worden dankzij de Tour de France, een evenement dat zo’n 800.000 bezoekers zal trekken en meer dan 2 mrd televisiekijkers kennis zal laten maken met de stad Utrecht en haar directe omgeving.

Door Erik de Boer

Het is de regio die door de EU voor de tweede achtereenvolgende keer is uitgeroepen tot de meest competitieve van Europa. ‘Voor bedrijven die een vestigingslocatie zoeken speelt een aantal factoren een belangrijke rol: hoe zijn de faciliteiten? Hoe zijn de verbindingen? Hoe is de arbeidspopulatie? Kunnen mijn medewerkers aangenaam wonen in de omgeving? Hoe zit het met scholing en opleiding? En op al deze punten scoort de regio Utrecht in het EU-onderzoek goed tot uitstekend’, aldus Jan van Zanen, burgemeester van Utrecht en tevens voorzitter van het regiobestuur. In 2013, maar ook al in 2010, ging deze titel naar Utrecht en omliggende gemeenten.

De regio onderscheidt zich volgens de EU door een sterk en evenwichtig economisch profiel: dankzij een hoge gemiddelde score op alle onderdelen van deze Europese ranking steekt Utrecht uit boven regio’s als Londen (nr. 2), Amsterdam (6), Frankfurt (7) en Parijs (8). Er zijn daarnaast topscores behaald binnen de Europese top-10 voor arbeidsmarkt/efficiency (nr. 2), hoger onderwijs (nr. 5), marktomvang (nr. 8) en infrastructuur ligging (nr. 8). Voorts dragen de aanwezigheid van kennisinstellingen met een wereldwijde reputatie en een uitzonderlijk hoog opleidingsniveau (Universiteit Utrecht, business universiteit Nyenrode), de centrale ligging in het hart van Nederland en uitstekende bedrijfslocaties bij aan de nr. 1 positie. ‘Utrecht wint dus geen etappe, maar eindigt wel met de gele trui in het eindklassement’, aldus Van Zanen. ‘Economisch gezien hebben we veel bedrijvigheid en een relatief lage werkloosheid, op onderwijsgebied hebben we een uitstekende universiteit en hogeschool. Ook een duidelijk signaal is dat veel studenten na hun studie in de regio blijven wonen. Alleen al in de stad Utrecht wordt onder andere om deze reden een groei voorzien van 328.000 inwoners nu, naar 400.000 in 2030. En dat betekent dat we op het gebied van woningbouw een behoorlijke bouwopgave hebben te realiseren.’

Vijf primaire sectoren

Hoewel elke soort van bedrijvigheid welkom is, richt de regio zich in het bijzonder op de vijf sectoren die al sterk vertegenwoordigd zijn en snel groeien: informatie en communicatie, specialistische zakelijke diensten, financiële dienstverlening, groothandel, en cultuur. Van Zanen: ‘Onze ICT is hofleverancier van de BV Nederland. We leveren onze kennis vooral aan industrie en handel in andere regio’s.’

De unieke ligging in het land is iets waarop de regio bij de acquisitie veel nadruk legt: centraal gelegen en met Schiphol en Amsterdam voor internationale begrippen op schootsafstand. En dat in combinatie met een ideale bereikbaarheid via land (op de kruising van A2, A27, A12), rails (met het vernieuwde Centraal Station) en water (Amsterdam-Rijnkanaal). Een ideale locatie voor logistiek dus? Van Zanen: ‘Zeker, maar niet zozeer de traditionele logistiek van dozen schuiven. We zien ons veel meer als de ideale plek voor allerlei hoogwaardige e-fulfilmentdiensten voor de e-commerce. De meeste internetbestellingen komen van klanten in de Randstad en dan is de regio Utrecht de beste plek voor het verwerken en verzorgen van deze bestellingen.’

Kennisregio

De regio wil zich met name profileren als kennisregio. Met het Utrecht Science Park, de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht, Nyenrode en de technologiebedrijven wil de regio graag meer van deze hoogwaardige, kennisintensieve en innovatieve bedrijven aantrekken, die ook van deze kennisconcentratie gebruik willen maken. En daarbij speelt het Science Park een sleutelrol. Zo wordt momenteel de nieuwe flexibele, duurzame en energiezuinige huisvesting gerealiseerd van twee kennisinstituten: het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG). Ook komt hier een tweede Life Sciences Incubator-gebouw van 6000 m², dat hard nodig is om de groeiende huisvestingsvraag van startende ondernemers op dit gebied te accommoderen. Zij zoeken zowel kantoor- als laboratoriumfaciliteiten. Ook huisvest het Science Park het gloednieuwe Danone Innovation Centre van 20.000 m².

Transformatie van kantoren

De regio mag zich op kantoorgebied verheugen op de komst van een tweede WTC op het Jaarbeursplein. Dat neemt niet weg dat er een aanzienlijke leegstand is in de oudere kantoorpanden op de mindere locaties. De regio zet daarom zwaar in op het schrappen van zoveel mogelijk nieuwbouwplannen en het stimuleren van sloop dan wel transformatie van panden die als kantoor geen toekomst hebben. Zo worden in de stad Utrecht steeds meer panden geschikt gemaakt voor studentenhuisvesting. ‘Een belangrijke ontwikkeling, waarvoor we ons blijven inzetten’, aldus de burgemeester. Overigens hebben de gemeenten van de regio gezamenlijk afgesproken de beschikbare ruimte voor nieuwbouw van kantoren in bestaande bestemmingsplannen zoveel mogelijk te reduceren.

Ook wat betreft de bedrijventerreinen kan de regio hulp gebruiken. Herstructurering is kostbaar en kan niet zonder de aanwezige eigenaars en gebruikers. Van Zanen: ‘Gelukkig zien we veel terreinen al ‘verkleuren’, zodat er een mix met nieuwe functies en nieuwe vormen van bedrijvigheid ontstaat.’

Regioatlas

Behoud van de sterke positie van de regio is niet vanzelfsprekend. De regio Utrecht presenteert daarom binnenkort een Regioatlas. Deze vormt de basis van de ruimtelijk-economische koers voor de regio. Alle activiteiten zullen worden gericht op het doel het regionale verdienvermogen als geheel te verhogen en de (ruimtelijke) ongelijkheid in ontwikkelingsmogelijkheden te verminderen.

 

‹ Terug naar het overzicht

Ook in het nieuws