Regio doet ook mee

18 November 2014 – Als het over toplocaties voor internationale bedrijven gaat, praten we bij voorkeur over Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en steeds vaker Eindhoven. Logisch, daar zitten de meeste internationals en internationale organisaties. De grote vijf investeren veel om hun stad aantrekkelijk te houden voor deze partijen. Zo doen Rotterdam en Den Haag er nog een schepje bovenop doordat zij deze maand definitief hebben afgesproken als Metropoolregio Rotterdam-Den Haag verder te gaan en onder meer gezamenlijk de acquisitie van nieuwe vestigers op te pakken. Dat doen ze vaak slim. In deze editie van Locus kunt u lezen hoe Den Haag zich sinds kort in het buitenland kan afficheren als universiteitsstad dankzij een slimme samenwerking met de TU Delft, de Universiteit van Leiden en Erasmus.

Buiten de Randstad wordt ook grote vindingrijkheid aan de dag gelegd om economische ontwikkelingen te stimuleren en bedrijven en organisaties te trekken. Vooral een thematische aanpak lijkt de sleutel tot succes. Neem bijvoorbeeld Ede-Wageningen en omliggende gemeenten die onder de noemer Food Valley met succes een sterke combinatie vormen op het gebied van agrifood. De universiteit Wageningen en de sterke lokale landbouwbedrijven hebben de basis gelegd van wat inmiddels is uitgegroeid tot een succesvolle vestigingslocatie waar agribedrijven uit binnen- en buitenland samenwerken met researchorganisaties en onderzoeksinstellingen die tot de beste ter wereld behoren. En dat genereert een vliegwiel die tot nieuwe ontwikkelingen leidt, zoals de aangekondigde komst van het World Food Center.

Rijswijk kiest juist niet voor een bepaalde sector maar voor een bepaalde omvang van activiteiten. Ook vanuit het verleden wil zijn zich ontwikkelen tot de hoofdstad van het mkb. Dat gaat bijvoorbeeld in de Plaspoelpolder ruim baan krijgen waar gestreefd wordt naar het opzetten van een campus-achtige setting voor mkb-bedrijven. Dat buitenlandse studenten van de TU Delft graag in Rijswijk wonen, is dan mooi meegenomen. Die weten straks met hun start-ups de weg naar de Plaspoelpolder snel te vinden.

‹ Terug naar het overzicht

Ook in het nieuws