Gemeenten op zoek naar juiste marketingstrategie

Nederlandse gemeenten zoeken naarstig naar de juiste aanpak om zich als vestigingslocatie te afficheren.

Ingeklemd tussen bezuinigingen enerzijds en de noodzaak gronden en locaties aan de man te brengen anderzijds zoeken zij de meest effectieve marketingaanpak.

Ontwerp van het pand van Menicon/NLK in Emmen dat in aanbouw is genomen

Dit leert PropertyNL in een rondgang langs gemeenten en steden in Nederland en Europa. Een verslag daarvan wordt gepubliceerd in PropertyNL Magazine dat vrijdag 5 april verschijnt. De richtingen die Nederlandse gemeenten onderzoeken zijn het bundelen van alle marketingactiviteiten binnen de verschillende gemeentelijke afdelingen en grondbedrijven, het opzetten van business units voor marketing en het opzoeken van omringende gemeenten in een regionale aanpak. 

Buitenlandse steden zitten minder financieel in de klem maar zoeken eveneens naar optimalisatie van hun marketinginspanningen. Hun aanwezigheid op internationale vastgoedbeurzen wordt steeds vaker afgewogen tegen instrumenten waardoor zij het hele jaar door zichzelf als vestigingslocatie kunnen presenteren. Zo heeft de stad Hamburg een reizende tentoonstelling over haar vastgoedlocaties ontwikkeld die heel Europa doorgaat. Doel van de tentoonstelling is ook om in gesprek te komen met deskundigen en officials om ervaringen uit te wisselen. 

In het artikel komen functionarissen aan het woord van onder meer Emmen, Zeewolde, Harderwijk, Hamburg, Vilnius, Birmingham, Stockholm, Oslo en Edinburgh.

‹ Terug naar het overzicht

Ook in het nieuws