Enschede: binnenstad scoort beter dan vergelijkbare steden

20 Juni 2017 – De binnenstad van Enschede weet een groeiend aantal bezoekers te trekken. De bezoekersaantallen stijgen met 3% ten opzichte van vorig jaar. Dit is meer dan in winkelgebieden van gelijke omvang (+ 0,6%), meer dan in de drie grootste binnensteden (+ 0,8%) en ook meer dan het gemiddelde in Nederland (+ 0,4%). Ook de leegstand daalt verder en is met 9,7% ver onder het landelijke gemiddelde van 12,3% in vergelijkbare binnensteden.  De toekomst ziet er positief uit: de komende maanden vestigen zich veel nieuwe winkelketens in de binnenstad van Enschede.

Dit blijkt uit cijfers die de gemeenten Enschede heeft gepubliceerd. Bij  de bezoekersaantallen baseert de gemeente zich op cijfers van Locatus. Volgens het bureau bezoeken gemiddeld 204.000 mensen wekelijks de Enschedese binnenstad. Dit is een groei van 3% ten opzichte van vorig jaar. In vergelijkbare binnensteden groeide het aantal bezoekers met 0,6% en landelijk met 0,4%.

De groei in Enschede is een bevestiging van de positieve trend die een aantal jaren geleden is ingezet. De economie trekt aan en de stad wordt steeds populairder. Ook de focus op Duitsland werpt zijn vruchten af. De stad is steeds meer in trek bij Duitse bezoekers. De meest populaire dagen om Enschede te bezoeken zijn de marktdagen: dinsdag en zaterdag. We zien dat de drukte zich steeds meer verspreidt over een steeds groter winkelgebied in de binnenstad en ook de andere dagen van de week steeds drukker worden. Veel ondernemers profiteren hiervan mee.

Nieuwe winkelketens 

De komende maanden openen veel nieuwe winkels de deuren, onder andere Superdry, G-Star Raw, Scotch and Soda, Costes, Claudia Sträter en Expresso. De flagshipstore van Zara opent in augustus dit jaar. In het oude Zarapand opent na een verbouwing de Zara Home. Hudson Bay opent naar verwachting in 2018 haar deuren in het voormalige V&D pand aan het Van Heekplein. Daarnaast is de gemeente in gesprek met andere geïnteresseerde winkelformules.

De leegstand in vierkante meters winkeloppervlakte in de Enschedese binnenstad is verder gedaald naar 9,7% (was nog 10,2% in november 2016). Ter vergelijking: de gemiddelde leegstand in gebieden van vergelijkbare binnensteden is 12,3%.

Enschede genomineerd voor beste Binnenstad

Dat het zo goed gaat met de Enschedese binnenstad is ook landelijk niet onopgemerkt gebleven. Enschede is samen met vier andere steden genomineerd voor de beste Binnenstad van Nederland. De nominatie is te danken aan de grote ontwikkelingen die Enschede de afgelopen twee jaar heeft doorgemaakt en de ambities die de stad, onder andere met het actieprogramma Binnenstad, heeft voor de toekomst.

Eelco Eerenberg, wethouder centrum, ziet in de nominatie beste binnenstad een beloning voor het harde werken van de binnenstadspartners in de afgelopen periode: ‘Deze nominatie is een pluim voor de inzet van de ondernemers, bewoners en gemeente om van winkelen een beleving te maken. Dit bevestigt dat we op de goede weg zijn en is een extra stimulans om zo verder te gaan.’

‹ Terug naar het overzicht

Ook in het nieuws