Amsterdam ‘rising star’ in Europese retailmarkt

17 November 2016 – Amsterdam is met Barcelona en Warschau geïdentificeerd als een ‘rising star’ van de Europese retailmarkt in het Savills onderzoeksrapport ‘European Retail Destination Index’. Dit rapport is donderdag gepresenteerd tijdens de Mapic in Cannes.

Londen en Parijs nemen de eerste en tweede plaats in van de Index vanwege de beste algehele mogelijkheden voor uitbreidende internationale merken. Amsterdam (3e plaats), Barcelona (4e plaats) en Warschau (5e plaats) presteerden ook goed in verhouding tot hun grootte en het huidige aanbod, wat ze volgens Savills tot aantrekkelijke locaties maakt voor internationale retailers.

De internationale vastgoedadviseur onderzocht per stad het totale aantal op zichzelf staande winkels van de top 10 wereldwijde modeketens (gebaseerd op wereldwijde omzet), in verhouding tot de bevolking. Zo is het mogelijk een ‘kans’ score te genereren. Vervolgens werd deze score vergeleken met de totale jaarlijkse detailhandelsomzet en de totale huisvestingskosten. Op basis van deze aanpak wordt duidelijk dat Amsterdam, Barcelona en Warschau, ondanks lagere verkoopcijfers dan bijvoorbeeld Milaan en München een hogere winstgevendheid bieden. Dit komt door de verhoudingsgewijs lage huisvestingskosten (respectievelijk €3395, €3477 en €1725 per m² per jaar) en hoge ‘kans’ scores. Dit betekent dat deze steden goede mogelijkheden bieden voor expansie, alhoewel dit uiteraard nog steeds afhankelijk is van de specifieke retailer en locatie.

Rising star

Bovendien wordt in Warschau en Amsterdam de komende 5 jaar een sterke stijging van de omzet verwacht, van respectievelijk 3,8% en 1,8% per jaar. Deze steden zullen daarom waarschijnlijk steeds aantrekkelijker worden voor de uitbreiding van internationale merken, zegt Savills. Beide steden worden ook ondersteund door sterke operationele ‘fundamentals’ in de vorm van lage werkloosheidcijfers van 6,1% (Amsterdam) en 6,4% (Warschau), die een stabiele koopkracht van de plaatselijke bevolking doen vermoeden. Barcelona is, op Londen en Parijs na, de grootste Europese bestemming voor internationale toerisme-uitgaven. Toeristen besteden per jaar ruim € 8,3 mrd in de stad, en deze staat daarom in toenemende mate op de radar van internationale retailers.

Marie Hickey, director Savills European research: “Voor bepaalde merken, zeker in het luxe segment, zullen markten met een relatief welvarende bevolking en hoge toeristenuitgaven waarschijnlijk de sterkste aantrekkingskracht hebben. Dit verklaart waarom Londen en Parijs de afgelopen 3 jaar een toestroom van nieuwe luxe merken hebben gezien. Maar kleinere Europese ‘gateway’ steden zullen ook aantrekkelijk blijken, voornamelijk de steden waar de toeristenstroom toeneemt. Deze steden zijn het meest aantrekkelijk voor het middensegment en ambitieuze opkomende retailers. Aangezien dit soort retailers en merken het grootste gedeelte van de winkelmarkt beslaan, zal de aantrekkingskracht van deze steden naar verwachting toe blijven nemen.”

Solide markt

Larry Brennan, hoofd van Savills Europe Retail: “Amsterdam, Barcelona en Warschau zijn allen solide markten, waar de huurprijzen relatief laag zijn in verhouding tot de verkoopcijfers, dus we verwachten dat internationale expansie in deze markten zal versnellen in de nabije toekomst. Warschau zal in het bijzonder goed presteren, aangezien het door veel retailers als de toegangspoort tot andere Oost-Europese landen wordt gezien.”

‹ Terug naar het overzicht

Ook in het nieuws